HOT

Post Top Ad

Resepi Kek Sarang Semut



Terima Kasih | Noryss Aleeya

Kek sarang semut...Alhamdulillah..saya perap 2 jam je da ok da....so,mari kita try sesama buat kek guna barang simple ni....nyum3...kenyal2 gitu....


Bahan A

1 + 1/4 cawan gula
1 cawan air panas

Bahan B

4 biji telur gred A
1/4 cawan susu pekat(saya buat 5 sudu besar)
1 sudu teh esen vanila
125gram butter (dicairkan)
2 sudu kecil soda bicarbonate(sama dgn 1 sudu besar)
1 cawan tepung gandum

Cara2 digambar bawah ye...

Mula2 sediakan 1 cawan 1/4 gula....



Biar larut atas kuali...



Pastu letak 1 cawan air panas..HATI2..Memang akan menggelegak sikit tu...tuang slow2 k....tuang dari tepi kuali...jangan semua sekali gus...slow2...da siap biar rehat jap kat tepi



 Sementara gula sejuk...buat bahan B...telur gred A 4 biji...kacau rata..jangan gaul lebih2...



Masukkan susu pekat..saya letak 5 sudu besar@1/4cawan


Letak esen vanila 1 sudu teh



Pastu masukkan 125 gram butter yang dicairkan ...



Pastu masukkan 1 sudu besar soda bicarbonate(ayak)



Pastu masukkan 1 cawan tepung...(ayak jugak)



Pastu gaul sampai rata



Pastu masukkan gula dalam kuali tadi...saya tapis elakkan ketul2...


Gaul jadi camni



Masukkan dalam loyang yang dialas baking paper dan disapu butter kelilingnya...perap 2 jam...jangan lupa tutup



Bakar 170 api bawah selama 45 minit....saya buat 25 minit api bawah....pastu tukar 20 minit lagi api atas bawah....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Halaman